בדיקות קורוזיה למכלי דלק

מכלים תת קרקעיים מהווים מצע גידול מסיבי להתפתחות קורוזיה. המגע בין מסה גדולה של מתכת עם האדמה מייצר הליך הפוגע במיכל מכל כיוון אפשרי ועלול לגרום לנזק בלתי הפיך לקרקע ולמיכל ולכל המערכות המשולבות במיכל. צנרת, מסננים, גנרטורים, ציוד מכני הנדסי וציי רכב. כל שרשרת הפעילות שקשורה למיכלי הדלק או הגז. זהו למעשה הליך פעיל שמתקיים לאורך כל שנות פעילותו של המיכל התת קרקעי. התעלמות מהבעיה עלולה להיות הרסנית בכל ההיבטים. גם לכל מערך השירות שמחובר למיכלים וגם לסביבה.

בשנים האחרונות, בעקבות הגברת הפיקוח של המשרד לאיכות הסביבה בעקבות גילוי דליפות, זיהום קרקע ופגיעה במי תהום. התגלו ממצאים רבים הקשורים בדרך כלל לשימוש בתערובות בנזין-סולר ולנוכחות של חיידקים, אשר הופכים את הדלק לחומצה אצטית אשר מגבירה את הפגיעה בדפנות המיכלים.

התמודדות עם הליכי קורוזיה בתחנות דלק

קורוזיה עלולה להוות סכנה במיכלי אחסון תת-קרקעיים בתחנות תדלוק. בעיקר באיזור המשאבות והצנרת התת קרקעית שעשויות מהרכב מתכת פגיע לקורוזיה. ממחקרים בעבודות שטח שבוצעו על ידי קבוצת פרקש מקורות מתחדשים נמצאו ממצאי קורוזיה בעיקר במוצרי תחמוצת ברזל מתקלפים וגם על פלדה החשופה לאדים. נחושת הן בסביבת הנוזל והן בסביבת האדים סבלה גם היא נזק, אך שיעורי הקורוזיה היו איטיים יותר. 

פלדה מחלידה בקצב אטי יותר כשהיא שקועה בתערובת הנוזלית. זה כנראה נובע מהימצאות של חיידקים אשר יצרו שכבת ביופלם שיצרה הגנה חלקית והאטה את הליך ההתפשטות של הקורוזיה. 

למרות שנחושת פגיעה ברמה מופחתת – יידרשו כ-15 שנים עד שקירות צינורות נחושת בעובי 1.2 מילימטר יפתחו חורים – נצפתה קורוזיה מקומית על נחושת שעברה עבודה קרה, מדובר בחומר המשמש בצינורות משאבת בור במיכלי דלק תת קרקעיים.

בדיקות קורוזיה ברמת תקן בינלאומית

ציוד הבדיקה שקבוצת פרקש מקורות מתחדשים עושה בו שימוש והניסיון הרב שנרכש בתחום יכול לשמש בחקירות עתידיות של ציפויים וביוצידים מיוחדים או דרכים אחרות למניעת כשלים ודליפות במשאבת בור ובמיכלים תת קרקעיים. תצפיות מצביעות על כך שקורוזיה עשויה להיות חמורה בדרך כלל על משטחי מתכת בחלל האדים העליון של מערכות מיכלי הדלק, אזור שלפני 2007 לא היה ידוע כנוטה קורוזיה. יתר על כן, נראה שרבים אינם מודעים לקורוזיה וגם לא מודעים לכך שהקורוזיה, שעלולה להשפיע על יכולת הפעולה של מערכות ומכלולים הקשורים למיכלים. קורוזיה בתוך מערכות עלולה לגרום ל-סיכוי מוגבר לשחרור דלק לסביבה ולמי תהום לאחר מכן. קורוזיה פוגעת ברכיבי מתכת של מערכות צנרת, מיכל ומשאבות לרבות פירי משאבה טבולה, מיכל אוטומטי. פירי בדיקה, שעוני לחץ, ציוד מילוי יתר כמו שסתומי דש ושסתומי כדור, באנגים מסביב, לרבות חדירות למיכלים, קירות פנימיים של מיכלים וצינורות יניקה של דלק. כל אלה עלולים להיפגע מקורוזיה.

קורוזיה גורמת לדליפת דלק

קורוזיה תוקפת חלקי מתכת ועלולה לעכב את פעולתם התקינה ואולי לגרום לדליפת דלק באופן סמוי, מבלי שניתן יהיה לזהות את הנזקים בשלבים מוקדמים. לכן, יש צורך בבדיקות תקופתיות קבועות וקצובות. בפרקי זמן קצרים יחסית. קירות מיכלי דלק, עלולים בסופו של דבר גם להיפגע על ידי קורוזיה מלאה דרך המתכת. אם ההליך לא נפסק, סביר להניח שזה יתרחש בחלקו התחתון של המיכל. בשלב הזה נוזלי המיכל ובוצה נאגרים ודולפים דרך התחתית או הקיר של המיכל ויכולים להגיע לאזורי בלימה משניים או להשתחרר לסביבה שבאיזור המיכל.

טכנולוגיות ניטור מתקדמות בשילוב עם גלאי דליפות

כדי להתמודד עם התופעה החמורה חיוני מאוד לשלב בתחזוקה טכנולוגיות ניטור בשילוב עם גלאי דליפות כדי לאתר במהירות את התקלה ולטפל בה באופן מיידי. הניסיון שלנו באיתור תקלות מצביע על כך שמסננים עלולים להיסתם בפסולת קורוזיה וכתוצאה מכך יש צורך להחליף מסננים בתדירות גבוהה יותר. לכן יש חשיבות עליונה לנהל את כל מערך התחזוקה על פי נוהלי בקרה קבועים ומסודרים. 

לייעוץ במתחם הלקוח, ללא עלות, השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

סיבות עיקריות לקורוזיה

נראה שיכולים להיות מספר גורמים בסיסיים שיתרמו להתפתחות קורוזיה. מנגנון אחד כזה הוא קורוזיה המושפעת מיקרוביולוגית. הגופרית המופחתת בסולר עשויה לאפשר לחיידקיים להתרבות בסולר בעל רמת גופרית נמוכה במיוחד. מניעת סביבה שבה חיים חיידקיים יכולים לשגשג יכולה להיות פתרון מתאים.  בנוסף לחיידקים, ישנם גם מספר מיקרואורגניזמים אחרים שעלולים לגרום או לתרום להתקפות קורוזיה, כולל פטריות, בקטריות ואורגניזמים אוקריוטיים. שילוב של אחד או יותר מהגורמים האלה יכול להיות גם אחראי להתפתחות קורוזיה.

קבוצת פרקש מקורות מתחדשים מבצעת בדיקות ניטור תקופתיות הכוללות שימוש בגלאי דליפות וזאת על מנת לעלות על התפתחות קורוזיה לפני שנגרם נזק וניתן לפתור את הבעיה. לבדיקת שטח חינם, צרו קשר באתר או בווטסאפ.

Scroll to Top