זיהוי דליפות וניטור מיכלים

זיהוי דליפות וניטור מיכלים. לאורך שנות פעילותה קבוצת פרקש מקורות מתחדשים פיתחה מודלים לניטור דליפות דלק. המודלים מתבססים על מחקר ופיתוח של מוצרים וכלי ניטור לאורך תקופה של למעלה מעשרים שנים. הניסיון בשטח הוביל למניעת דליפות דלק, נזקי קורוזיה ותאונות בחברות דלק, תעשיה ושירותים.  במסגרת הליך הניטור קבוצת פרקש הצליחה למנוע נזק סביבתי ונקודתי כתוצאה מדליפות שאותרו בזמן. במסגרת הליך בדיקת ניטור נוסו ונבדקו מערכות רבות. אף אחת מהמערכות לא הצליחה ליידע אותנו כאשר מיכל נפרץ – לפני שהמנטרים ביצעו בדיקות בקרקעית המיכל. הניסיון מוכיח שכשלים במערכות וההשלכות של מתקנים דולפים באים לידי ביטוי בכמה צורות וטכניקות של איתור דליפות

סכנות השריפה והפיצוץ הם איום מוחשי בכל דליפה.

ההשלכות של דליפה על איכות הסביבה הן הגורם מספר אחת במידת המעורבות והדאגה למניעת הנזקים הנגרמים במהלך אירוע דליפה. נזקי זיהום הנגרמים ממיכל דולף עלולים להיות קטסטרופלים לחברה וגם להשפיע לרעה על המוניטין ולהזיק לסביבה. העלות הגבוהה מאוד של הדלק פירושה גם שההפסד הכספי צריך להדאיג עסקים. המדדים הם ביחס למיכל מלא והם מוערכים בעשרות אלפי שקלים, עד לשלב איתור התקלה ובלימת הנזילה.

בואו נבחן מה קורה באירופה

השינוי הגדול ביותר בבריטניה התרחש בשנת 1990 כאשר הוחלט שלא יותקנו יותר מיכלי דופן בודדת ויורשו אך ורק מיכלי דופן כפולים עם מנגנוני איתור דליפות. בריטניה עמדה מאחורי מדינות אירופיות אחרות כמו גרמניה שכבר קיבלה החלטה כזו שנים רבות קודם לכן, שכל המיכלים התת-קרקעיים יהיו בעלי דופן כפולה עם מנגנון פעיל לאיתור דליפות. זה היה קצת אירוני שאחרי איחודה מחדש של גרמניה, בחצי אחד של המדינה היו מיכלי דופן כפולה, בשנייה לא.

בזמן שכל מדינה קיבלה החלטות לגבי התקנות עבור מיכלים תת-קרקעיים, באירופה גיבש האיחוד האירופי מספר הנחיות (חוקים) אשר מחייבות על ידי כל מדינה באיחוד האירופי. הנחיות אלה כיסו בעיקר סוגיות סביבתיות כגון מניעת זיהום, הגנה על מי תהום ומי שתייה ופינוי מי שפכים. הוראה אחת מכסה גם נושא האחסון ושימוש בחומרים מסוכנים. פעולות אלו של האיחוד האירופי אומרות כעת שכל המדינות החברות קיבלו דרישה והנחיות לציית לחוקים האלה. התעשייה התקדמה במהירות ואימצה את הסטנדרטים האירופיים למיכלי דופן כפולה, וצינורות כפולים וכמובן איתור נזילות. תקנים אלה נועדו כולם לתמוך בהנחיות השונות.

תקן 1 עד 7- EN 13160   

למי שבחר בדרך הבטוחה המודרנית של התקנת מיכלים וצינורות דופן כפולים, הייתה חובה להתקין מערכת דרגה 1 שלמעשה היא מערכת למניעת דליפות (ראה תמונות 1 עד 4). דרגה 2 ודרגה 3 מוגדרות גם לשימוש רק במערכות דופן כפולה (ראה תמונות 5 ו-6). לאלו שכבר יש להם התקנות דופן בודדת ללא שטח ביניים, האפשרויות יהיו להתקין איתור נזילות בדרגות 4, 5 ו-6. EN13160-7 אפילו מכסה את הבטנה של מיכלים בעלי דופן בודדת, כך שניתן להתאים איתור נזילות בדרגה 1 למתקנים ישנים

מה המשמעות של החוקים וההנחיות?

הם נועדו להנחות את המתכנן או הבעלים של עמדות המיכלים לגבי יעילות המערכת שהם מתקינים. דרגה 1 היא הגבוהה ביותר ודרגה 6 היא הרמה הנמוכה ביותר.

דרגה 1 לחץ או ואקום. מערכת הלחץ פועלת על ידי הפעלת לחץ חיובי בחלל הביניים בין שני הקירות של מיכל הדופן הכפולה. לחץ זה יהיה מעל כל לחצים חיצוניים ממי התהום או מהדלק עצמו. כל פריצה של שני הקירות תתגלה כאובדן לחץ המעיד על דליפה ותשמע אזעקה המאפשרת לבעלים להוציא את הדלק מן המיכל לפני שיהיה איום על הסביבה. מערכת הוואקום פועלת בצורה דומה אך מציירת ואקום בחלל הביניים. כל פריצה של שכבת האיטום מאפשרת לאוויר, מים או דלק להיכנס לחלל הביניים, עליית לחץ זו מעידה על דליפה ותישמע אזעקה.

דרגה 2 – מערכות נוזליות. מערכת זו כוללת את חלל הביניים בנוזל, הנוזל הזה הוא תערובת מי גליקול, וההתקנה דורשת מיכל ראש מותקן גבוה מספיק כדי לספק את הלחץ לחלל הביניים. כל פריצה של הדפנות תגרום לירידת מפלס הנוזל ואיבוד הנוזל כתוצאה מכך מזוהה במיכל דליפה ותישמע אזעקה.

דרגה 3 – חיישני נוזל, רמה או אבחנה. מערכת זו משתמשת בחיישנים, חיישני רמה, חיישני אבחנה או חיישני אדים. החיישנים ממוקמים בהתקנות דופן כפולות ומיקום החיישנים הוא קריטי ליעילותם. הם ממוקמים בדרך כלל בנקודה הנמוכה ביותר במערכת וברגע שתתגלה דליפה תישמע אזעקה.

דרגה 4 – מערכות איתור דליפות באמצעות מד מיכל. מערכות אלו מחולקות לקטגוריה A וקטגוריה B, המספקות מערכת איתור נזילות למיכל ולצינורות המחוברים למיכל. מערכות קטגוריה A מודדות את מה שעובר דרך המחלקים מול מה שיוצא מהמיכל לפי מד המיכל. בעת חריגה ממגבלות מוגדרות, הוא ישחרר אזהרה קולית למפעיל שיש אי התאמה אשר מחייבת בדיקה יסודית. קטגוריה B מיועדת לאיתור דליפות של מיכלים בלבד ומסוגלת לזהות נזילה כאשר מפלס הנוזל יורד בזמן שהמיכל אינו מוציא דלק. הערה:-דלק תמיד ייכנס לסביבה אם מתגלה דליפה בעת הפעלה על מערכת דופן בודדת.

דרגה 5 – בארות ניטור. מחלקה זו תוסר בקרוב מהתקן החדש כאשר הוא יפורסם בשנה הבאה. הוא מגדיר התקנה של באר ניטור סביב מיכל או צינור או תחנת שירות עם חיישנים (לפי דרגה 3) שמותקנים בבארות ואשר יזהו דליפה של נוזל מהמיתקן. המיקום, העומק והבנייה של הבאר הם גורם חשוב ליעילותה כגלאי נזילות. הערה: דלק תמיד ייכנס לסביבה אם מתגלה דליפה בעת הפעלה על מערכת דופן בודדת.

מה הם ההבדלים הגלובליים?

ברור שבעולם יש דרישות שונות. לכמה מדינות אין כלל תקנות, אלא צריך להסתמך על הגורמים המאחסנים או משתמשים במוצר כדי לספק תקן מקובל על התעשייה. לרובם יש כמה תקנות וזה יהיה תלוי גם באכיפת התקנות האלו באופן אפקטיבי. במדינות מסויימות עדיין משתמשים במיכלי פלדה בעלי דופן בודדת עם תהליך ציפוי סיבי זכוכית והם טוענים שזכו להצלחה סבירה עם המיכלים שלהם. אבל בכל מערכות הדופן הבודדת קיים גורם של חוסר וודאות שאינכם יודעים מתי המיכל ידלוף. היו מקרים שאחד מהמיכלים האלה דלף כבר כמה חודשים. עלויות הניקיון היו גבוהות מאוד וסיפקו יחסי ציבור רעים לחברה בכל הנוגע לשמירה על איכות הסביבה. זה בהחלט מחייב החלטה על שידרוג המיכל למיכל בעל דופן כפולה.

תקנים בארה"ב

ארה"ב היא אחת מהמדינות שעושה שימוש באיחסון דלקים בהיקפים מהגדולים בעולם. לאורך השנים החל שינוי הדרגתי בתקן למיכלים בעלי דופן כפולה. בהתאם לתקנות ה-EPA שלה ולמרות שצורות רבות של איתור דליפות כמו SIR התקבלו על ידי הרגולטורים. המעבר למערכות יעילות יותר למניעת נזילות נתפס בעיני מפעילי תחנות דלק כדרך חיובית להתמודד עם נושא הדליפות. בארה"ב יש מיכלי GRP כפולים רבים והמגמה היא לעבור למערכת איתור נזילות דומה למערכת האירופית דרגה 2. אך כאן משתמשים ב-Bine במקום בתערובת המים של גליקול. הרגולטורים האמריקנים הגיעו להעדפה שמיכל דופן כפולה מחייב בדיקה לאורך כל חייו וזה בהחלט צעד מבורך.

ההעדפה האירופית משתנה

המערכת המותקנת במיכלים במשך שנים רבות באירופה הייתה מערכת נוזלית דרגה 2. אך חל מעבר בשנים האחרונות בגלל דרישות של שוחרי איכות הסביבה ואחראים בחברות הנפט למערכת דרגה 1.  שינוי זה מבוסס על מגוון סיבות באזורים רגישים לסביבה, אפילו נוזל איתור הנזילות נחשב למפגע למי התהום כאשר מתרחשות דליפות יש להשליך את נוזל הגילוי במעבה.  סיבות כלכליות – עלות נוזל איתור נזילות מוסיפה לעלות ייצור המיכל. המפעילים מתייחסים ברצינות לנושאים סביבתיים ועוברים למערכות ידידותיות יותר לסביבה. מערכות איתור דליפות לחץ ווואקום למיכלים וצינורות דופן כפול פועלים באירופה כבר למעלה מ-35 שנים. ישנם למעלה מ-700,000 מתקנים כאלה בשימוש לניטור מיכל וצינורות. הם מזהים מספר קטן של דליפות בכל שנה, בערך 1% מאלה שנמצאות במעקב. ל-75% מהמיכלים הדולפים יש נזילה בדופן החיצונית ו-25% בדופן הפנימית.

דרגה 1 – מערכת לחץ. זוהי מערכת למיכלים וצינורות חדשים. הדליפות שהתגלו מאפשרות מספיק זמן לנקוט בפעולה ללא סיכון של זיהום. אין תיעוד של זיהום במיכל דופן כפולה עם איתור נזילות בדרגה 1. מערכת הלחץ יוצרת לחץ תפעולי קבוע במעבה. לחץ האזעקה והלחץ התפעולי תמיד גבוהים מהלחץ (משקל) של הדלק המאוחסן או מי התהום בנקודה העמוקה ביותר שלו. במקרה של דליפה, האוויר הדחוס מונע מהנוזל המאוחסן או מי התהום להיכנס לחלל הביניים. האוויר הדחוס במעבה מיובש על ידי מסנן יבש המונע היווצרות עיבוי בחלל הביניים והמשאבה פועלת ומתכווננת לשינויים בטמפרטורה ובלחץ האטמוספרי: חשוב לזכור ששני הדפנות של המיכל נמצאים בבדיקה לאורך כל חיי העבודה של המיכל. אם יש חור בדופן הפנימית, ידוע שהלחץ במרווח המגובה על ידי המדחס הקטן בגלאי הדליפות מונע מהנוזל להיכנס למעבה המאפשר את ריקון המיכל ותיקון הפרצה.

לייעוץ במתחם הלקוח, ללא עלות, השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

דרגה 1 – שואב אבק. מערכות ואקום מסוג דרגה 1 מותקנות בדרך כלל במקום שבו נעשה שימוש בבטנות מיכל או ביריעות והלחצים שנוצרים על ידי מערכת לחץ אינם בחירה מתאימה. הדרישות הכלליות ושיטות הבדיקה לבטנות ויריעות להגנה מפני נזילה מכוסות בחלק 7 של EN 13160. עם מערכת הוואקום, הוואקום התפעולי במעבה הוא מתחת ללחץ אטמוספרי והוא מותאם כנגד הלחץ של הנוזל המאוחסן. הוואקום גבוה מספיק כדי לשאוב את הדלק/אוויר או מי התהום המאוחסנים לחלל הביניים ועד לשסתום עצירת הנוזל. אז נשמעת האזעקה ומספקת למפעיל מספיק זמן להסיר את הדלק המאוחסן. עם מערכת ואקום: המשאבה המסופקת מאושרת ATEX שכן אדים דליקים עלולים לעבור דרכה. שתי הדפנות של המיכל או הצינור נמצאים בבדיקה במשך כל חיי העבודה של המיכל. כל דליפה מהדופן הפנימית מתחת לגובה הנוזל תגרום למילוי המרווח במוצר המאוחסן.

מערכות צנרת

ההיסטוריה של דליפות מתחנות שירות הראתה שבעבר מרבית הדליפות התרחשו בצינור פלדה עם דופן בודדת שבה לקורוזיה היה חלק מרכזי. למרות שבשנים האחרונות המעבר למערכות לא מתכתיות שיפר את המצב. התעשייה גם עברה להתקנת מערכות שאיבה בלחץ יותר גבוה מהלחץ שבו המשאבה הטבולה דוחפת את הדלק אל המתקן. במערכות כאלה נזילה יכולה להזיק מאוד כשעד 200 ליטר לדקה זורמים מסדק, בקע או פירצה. השימוש בטכנולוגיית "דופן כפולה" או "הכלה משנית" הם כמובן שיטות הנדסיות טובות שלעיתים הן דרישה חוקית ולעיתים נתונות להערכת סיכונים. פרסומים וקודים כגון פרסום APEA/EI "תחזוקה של שינוי בנייה בתכנון ופירוק תחנות תדלוק" ממליצים על צינור דופן כפולה עם איתור נזילות במערכות לחץ. מחלקות איתור הנזילות המומלצות בפרסום תלויות בסיכון ממערכת דרגה 3 בסיכונים נמוכים יותר למערכת דרגה 1 במצבי סיכון גבוהים.

הערת האזהרה היחידה שעלינו להוסיף היא שאין להתקין ולשכוח את מערכות איתור הנזילות. הם צריכים, כמו כל מערכות אבטחה טובות, תחזוקה, שירות ובדיקה כדי לוודא שהם תקינות.

גורם ההרתעה האולטימטיבי

העצה שלנו למתכננים ולמפעילים של תחנות שירות היא לציין את השיטה הטובה ביותר לאיתור נזילות מאובטחת ועמידה עם דגש עם סיכונים סביבתיים על ידי הבטחת מיכל בעל דופן כפולה תחת בדיקת לחץ לאורך כל חיי העבודה שלו על ידי התקנת מערכת לחץ דרגה 1. העובדה הזו בהחלט מרגיעה את הידיעה שלא נרשם אובדן דלק באירופה ממיכל תת-קרקעי כפול בעל מערכת איתור דליפות בדרגה 1 במשך כ-50 שנות ניסיון בתחום זה. במערכות צנרת תת קרקעיות קיימות מערכות איתור נזילות חלופיות לפי רמת הסיכון ממערכת דרגה 3 למערכת דרגה 1 באזורי סיכון גבוהים יותר.

 

משימות ופרוייקטים

לאורך 20 שנות פעילותה ביצעה חברת פרקש מקורות מתחדשים פרוייקטים ומשימות לחברות המובילות במשק. בין לקוחותינו, פז, קבוצת בזן, TEN, מרכז רפואי יוספטל, קבוצת רמות, קבוצת נכסי אריאל, הרצליה מדיקל סנטר, שגרירות ארה"ב, בזק, התעשיה האווירית לישראל, צ'ק פוינט, רשות שדות התעופה, מייקרוספוט ישראל,
מרכז רפואי רבין וחברת דן.

0
לקוחות מרוצים
0
פינוי מכלים
0
שדרוג מכלים ל- Class 1
0
סינון סולר בליטרים
0
ניקוי מכלים יומיים
0
ניקוי מכלים תת קרקעים
Scroll to Top